Srovnávací test Mitas E-07, E-10 a Michelin Anakee Wild

 

Na nedávnou cestu do Srbska jsme vyrazili na třech motocyklech, BMW F800GS, R1200GS a R1200GS LC. Tedy poměrně podobné motocykly, vybavené podobnými rozměry pneumatik. F800GS a starší R1200GS používají shodnou pneumatiku vzadu, 150/70 R17, nové LC má vzadu širší rozměr 170/60 R17. Vpředu se liší všechny motocykly, F800GS má úzkou 21 90/90 R21, R1200GS 110/80 R19 a LC opět širší, 120/70 R19. Všechny motocykly byly úplně naložené, všechny tři kufry a výbava na stanování i zásoby vody a jídla.

Celková ujetá vzdálenost byla 2400Km, cesta se skládala z cca 1400km přesunů po dálnicích, stálá cestovní rychlost 130km/h (GPS). Dále cca 200km ostatní silnice, rychlost okolo 90km/h, zbytek terén, převážně suchá šotolina, štěrk, bláto, kamenité cesty.

My jsme srovnávali pouze vlastnosti a opotřebení pneumatik zadních. E-07 je takovým kompromisem, má obrovský nájezd a solidní jízdní vlastnosti na asfaltu, velice dobré v suchém terénu, ale výrazně zaostává v blátě. Je to samozřejmě daň za větší plochu figur než u modelu E-10 nebo Anakee Wild, které jsou určené především do terénu. Jejich nájezd je ale výrazně nižší než u E-07, na asfaltu navíc nemají tak dobré jízdní vlastnosti.

Jízdní vlastnosti silnice:

  • E-07 pevná, tuhá pneumatika bez sklonu k vlnění, snese i ty největší náklony, i v rychlostech přes 180km/h stabilní a čitelná, na mokré silnici bez problémů
  • E-10 o poznání pružnější, ve vyšších náklonech drží, vhodná pro rychlosti do 140km/h. Na mokré silnici klouže o poznání více.
  • Anakee Wild, asi nejrozporuplnější vlastnosti, při nižší teplotě poměrně tuhá, snese větší náklony, stabilní i při rychlostech okolo 200km/h, ale při větším zahřátí hodně pruží, ve větších náklonech občas nevyzpytatelně klouže (suchý asfalt). Na mokré silnici klouže také poměrně hodně, jak v náklonu, tak i při zrychlení

Jízdní vlastnosti terén:

  • E-07 v suchém terénu bez problému, jak směr i záběr výborný, i na tenčí vrstvě bláta stabilní a kontrolovatelná, v hlubším blátě nebo trávě klouže, nedá se srovnávat se špunty
  • E-10 suchý terén samozřejmě výborný, v blátě také, směrově stabilní, záběr velmi dobrý
  • Anakee Wild, stejně jako E-10, výborná ve směrové stabilitě i záběru, suchý i bahnitý terén

Nájezd:

  • E-07 bezkonkurenční jednička, na začátku jako jediná pneumatika nebyla úplně nová, výška dezénu cca 9mm, po návratu 7,5mm. Opotřebení tedy cca 1,5mm.
  • E-10 největší úbytek, při odjezdu nová, výška dezénu 10,5mm, při návratu mají středové figury výšku 5-6mm. Ubylo tedy cca 5mm.
  • Anakee Wild, tady se projevuje třísměsová technologie, při odjezdu 10,5mm, po návratu 7-8mm, úbytek cca 3mm.

Celkové zhodnocení:

kdo se spokojí s horšími vlastnostmi v bahnitém terénu a nevadí mu častější pády, je jeho volbou E-07. Na silnici bez konkurence, v suché terénu srovnatelná a objedete s ní zeměkouli.

Kdo preferuje lepší vlastnosti v mokrém terénu, kdo nechce moc padat, případně kdo jede sám, potřebuje špunty, tedy E-10 nebo Anakee Wild.  S E-07 zapadne v každém hlubším blátě a sám motorku těžko vyprostí. A pokud je cesta dlouhá, delší než 3000km, E-10 bude mít problémy s nájezdem, v tom případě je lepší volit Anakee Wild, případně nižší rychlost přesunu.

 

Edit: 31.5.2016

S pneumatikami E-10 a Wild jsme absolvovali dalších cca 850km, výhradně silnice s vyjímkou dálnic, průměrná rychlost 60km/h, současný stav: E-10 3mm, Anakee Wild, 6,5mm. Anakke Wild absolvovalo jízdu s dvěma osobami a mírně agresivnějším stylem. Začíná se tedy naplno projevovat tvrdší směs ve středu.

Napsat komentář