Offroad na težkých cestovních endurech

Zvládnout 250kg motocykl v terénu není úplně jednoduché, vyžaduje to určité zkušenosti, cvik, občas i sílu a vytrvalost. Pádům se stejně nevyhnete, pokud Vás tedy představa odřených blástrů, padacích rámů nebo ulomená páčka děsí, raději se mimo silnici nevydávejte. Ale pokud jste toto ochotni akceptovat a naopak Vás jízda v nezpevněném terénu láká, přinese Vám spoustu krásných momentů, které na silnici nezažijete.

Nicméně aby jste riziko pádu co nejvíce snížili, je vhodné pohyb v terénu nacvičit, nejlépe na relativně bezpečných místech bez stromů, kamenů a srázů. Představa zlomené nohy někde v albánských horách určitě nikoho nenadchne, když už by k tomu nedejbože mělo dojít, je to určitě lepší v dosahu našich nemocnic.

Jako místo vhodné pro tréning může posloužit některý z opušťěných lomů s volným přístupem, nebo po dohodě s majitelem. Měkčí i tvrdší části s písečným podkladem dobře poslouží k základnímu nácviku chování motocyklu v nezpevněném terénu. Pro začátek je vhodné volit suché období, kluzké bahno patří k tomu nejtěžšímu co lze s těžkým endurem projet.

Do terénu jsou potřeba pneumatiky z hrubším vzorkem. Výrobci mají obvykle základní řadu označovanou „trail“, ta je však vhodná jen do suchého terénu, obvykle je lepší volit vzorek hrubší, s figurami oddělenými od sebe a mnohem lepším čištěním. K nejlepším patří české výrobky značky Mitas, například model E-07 nabízí neuvěřitelnou kombinaci dlouhého dojezdu (okolo 15000km), solidních vlastností na silnici i v terénu. Pro náročnější terénní podmínky pak jsou určeny modely E-10 a E-09. Na silnici ale mají výrazně nižší nájezd (okolo 6000-9000km).

Ale tu ideální pneumatiku si musí každý najít sám, každému někomu vyhovuje něco jiného, navíc pocity z různých typů jsou dost subjektivní záležitost.

Do terénu je vhodné motorku vybavit padacími rámy, jednak ochrání motocykl, jednak můžou vytvořit i prostor kam se při rychlém pádu schová noha. Jinak obecně platí vyskočit a dostat se od motorky co nejdál, často je právě kontakt se strojem to největší nebezpečí které hrozí.

Co se týče jízdního stylu, zvláště v měkkém terénu je potřeba přední kolo odlehčovat tím že jedete pod plynem, každé ubrání znamená zatížení předního kola, jeho zaboření do podkladu a často i pád. Vyšší rychlost a výraznější gyroskopický efekt kol navíc stabilizuje motorku a tím i jízdu.

Jízda v terénu a její zvládnutí má ještě jednu obrovskou výhodu. Získáte mnohem větší jistotu při jízdě na silnici, především v krizových situacích, nečekaném podklouznutí kol, neleknete se trochy vysypaného štěrku…

 

 

Napsat komentář