Zavazadla na motocyklu

Způsobů jak využít motocykl pro přepravu nejrůznějších potřeb na cesty je mnoho. Základní a nejčastější variantou jsou různé typy kufrů, umístěných po boku motocyklu, nebo za sedadlem spolujezdce (tzv. topcase).

Kufry mohou byt buď pevné, vyrobené z hliníku nebo plastu, nebo měkké, vyrobené z textilních materiálů, více či méně odolných prodření a dešti.

Doplňkově můžeme kufry nebo tašky umístit na nádrž motocyklu (tankbag), nebo po jejích stranách.

Oba druhy zavazadlových prostorů mají své výhody i zápory. Hliníkové kufry jsou obvykle vodotěsné, umožňují navíc pohodlné uspořádání obsahu do sekcí. Nevýhodou je jejich vyšší hmotnost a trvale velké rozměry.

Měkké zavazadlové prostory, tedy tašky jsou lehké, pokud nejsou naplno využity i menší než kufry. Obsah jejich útrob není tak náchylný k poškozeni na hrbatých cestách tak jako volně ten ložený v pevných kufrech. Nevěřili by jste jak bude vypadat paštika v alobalovém obalu a par rajčat po 2km hrbolaté polní cesty.  V tomto ohledu jsou tašky vůči nákladu mnohem přívětivější. Naopak řešením pro kufry může být systém krabiček a vnitřních tašek do kufrů. Ty zajistí menší pohyb obsahu a zabrání promíchani tekutin z oblečením či elektronikou.

RhoneAlpes

Nejběžnější kombinací je topcase nahoře plus dva postranní kufry (sidecase). Při volbě kufrů berte v potaz nejen jejich objem, ale i způsob jejich upevnění na motocykl a držáky. Liší se rychlostí a jednoduchostí, záleží na tom jak často plánujete kufry sundávat. Důležitý je materiál kufrů, pokud plánujete jezdit mimo asfalt, volte hliníkové, jsou odolné, neprasknou a daji se vyklepat.


Důležité je i zpracování drzaků, některé jsou připevněny rychlospojkami, upadnou pří prvním pádu. Nejlepší je klasika, kruhový průřez a klasické šrouby. Pokud výrobce motocyklu dodává i kufry, vyplatí se zvážit i tuto možnost, výhodou je obvykle dobře zpracování, možnost použití jednoho klíčku na zapalování i zavazadla. Nevýhodou bývá často šílená cena, kterou nespravedlní žádná výhoda.

Uspořádání obsahu v kufrech a taškách poměrně zásadně ovlivňuje cestování. Ma vliv jak na chování motocyklu, tak i na pohodu a přehled pri zastávkách nebo nocování.

Osobně doporučujeme dělení obsahu zavazadel dle času jejich využití a váhy. Do topcase nebo tangbagu umisťujeme veci lehké, do bočních kufru či tašek pak ty těžší. Vhodným příkladem pak může být varianta kterou sami používáme:

  • topcase – oblečeni, uspořádané do tašek (doporučujeme tašky EaglePeak cube)
  • bocni kufr u výfuku  – stan, karimatky, spacáky (teplo výfuku urychlí usušení)
  • bocni kufr na opačné straně – systém krabiček a termotašek (potraviny lépe v chladu bez výfuku)


Pokud spacáky nebo oblečeni nevejdou do kufrů, lze na ně s výhodou použit vodotěsné vaky pro vodáky a ty umístit na boční kufry nebo sedlo spolujezdce.

Tankbag je vhodný například pro camelbag (vak s hadicí pro pití), potřeby pro čistění přilby, drobné potraviny na cestu. Tankbag je velice dobře přístupný řidiči například pri zastaveni na hranicích, mýtné bráně nebo benzině, peníze a doklady však do něj umisťovat nedoporučujeme z pochopitelných důvodů – textilní brašna není příliš odolná proříznutí. Nicméně jsou dostupné kovové sítě pro zlepšení ochrany proti odcizení. Vyrábí je například firma Pacsafe.